Exercitii pentru igiena mentala

Sunt momente cand mintea este prea influentata de diversi factori negativi, nefiind capabila sa functioneze la parametrii obisnuiti.
Exista o varietate de abordari pentru a combate acesti factori si fiecare poate identifica pentru sine una care functioneaza. Este nevoie sa fie indeplinite 3 criterii pentru ca o abordare sa fie constructiva (este obligatoriu ca toate 3 sa fie indeplinite, nu doar o parte din ele):

    1. Sa nu faca rau celorlalti – daca cumva v-ati calmat dupa o cearta urata in care v-ati pierdut cumpatul dandu-i o palma celuilalt( sau umilindu-l, sau vorbindu-i urat, sau acuzandu-l) nu inseamna ca ati gasit solutia ideala de a va calma. Eventual loviti intr-un perete, dupa ce v-ati pus o manusa sau o alta protectie pe mana in cauza (altfel e posibil sa ajungeti la spital, in functie de perete). Sau mai bine, mergeti la sala si faceti sport. Face minuni si puteti relua tema discutiei cu o atitudine constructiva alta data.
    2. Sa nu va faceti rau voua insiva – pe acelasi exemplu de cearta, daca v-ati dus tinta in vreun bar si v-ati imbatat crita, iarasi nu inseamna ca ati gasit solutia ideala de a va calma.
    3. Sa functioneze – adica sa va conduca catre rezultate constructive. As zice ca e destul de evident, insa am observant ca multe persoane aleg mai degraba sa gandeasca daca e bine / rau sa faca in vreun fel. Iar dihotomia bine / rau poate fi inselatoare.

Voi alege 4 dintre cei mai intalniti factori care pot aparea in viata de zi cu zi, sugerand pentru fiecare cate o abordare.

1. Factor: emotiile neplacute (furie, agresivitate, paranoia, ura, dispret, dezgust, vinovatie, gelozie, rusine, invidie, tristete, confuzie, a te simti manipulat, criticism etc)
Abordare:
a. “Faceti un pas inapoi” – adica nu actionati in functie de primul impuls care va vine. Respirati adanc de cateva ori, mergeti putin, cititi un banc, uitati-va fix intr-un punct pentru 30 de secunde, beti apa – orice functioneaza sa nu actionati.
b. Identificati emotiile specifice care va incearca. Asa cum am mai zis, una din marile greseli cand vine vorba de emotii e sa le confundati, sa ziceti ca e furie, cand de fapt poate fi frica combinata cu egocentrism.
c. Identificati mesajul care va este transmis in situatia specifica in care va aflati (foarte important intrucat acele informatii nu sunt dezvaluite de obicei de catre intelect / minte). Am specificat in rolul emotiilor ca fiecare dintre ele ne ofera informatii importante despre noi sau mediul inconjurator. Cateva exemple generice:

    • Frica = ceva ne poate rani, e nevoie sa identificam ce anume ne poate aduce prejudicii, sa analizam potentialul de a fi ranit, sa prevenim daca este cazul
    • Furia = gasiti detalii aici: Furia ca emotie
    • Agresivitatea = ceva ne-a ranit deja mult + dorinta de a rani inapoi, de a ne razbuna
    • Depresia = ceva ne-a facut rau pentru mult timp si ne-a stors de energie. Am mai vorbit despre depresie aici.
    • Obsesia = exista o nevoie de baza neindeplinita pe care inca nu o cunoastem; se poate cauta nevoia de baza pentru a identifica alte metode pentru a ne-o indeplini
    • Sarcasm = agresivitate intelectuala
    • Confuzie = mintea este coplesita cu prea multi stimuli; puteti renunta la o parte din ei

d. Construiti un plan de actiune conform mesajelor primite de la emotii, respectand cele 3 criterii descrise la inceputul articolului.

2. Factor: ruminatii (ganduri nesfarsite pe o singura tema, chiar daca tema tine de trecut uneori) – inseamna ca ceva inca va zgandare dar nu stiti ce
Abordare:
a. Lasati ruminatiile sa “isi faca de cap” pentru 15 minute – nu le intrerupeti sau stopati sub nici o forma. Nu faceti nimic, doar lasati-le sa se dezvolte
b. Fortati-va sa va ganditi la ceva ce va place pentru 2 minute. Poate fi greu, dar fortati-va si inlaturati oricarui alt gand sa se dezvolte.
c. Lasati ruminatiile sa revina pentru inca 12 minute
d. Fortati-va sa va ganditi la ceva ce va place pentru 5 minute
e. Lasati ruminatiile sa revina pentru 7 minute
f. Ganditi-va la ceva ce va place fara a fi atent la timp.
Vedeti ce se intampla. Puteti relua pasii daca simtiti nevoia.
Ruminatiile nu vor disparea instant, insa exercitiul le va diminua puterea si va oferi timp mintii sa gaseasca un comportament constructiv.

3. Factor: comportamente impulsive (cand pur si simplu nu va puteti abtine) sau tiparuri de comportamente dezadaptative in interactiunile cu ceilalti
Abordare:
a. Identificati foarte clar momente cand “va pierdeti” si pastrati-le in minte exact si detaliat. Puteti sa rememorati pas cu pas ce se intampla cand apar acele comportamente sau sa cereti pareri de la oamenii apropiati voua.
b. Cand apar acele momente – pur si simplu inghetati 30 de secunde, nu faceti nimic, nu ziceti nimic.
c. Cereti-i persoanei cu care interactionati sa repete ce a spus.
d. Puneti intrebari detaliate referitoare la ce a vrut sa zica.
Mai ales daca sunteti absulot convinsi ca ati inteles perfect!
e. Daca inca aveti impulsul de necontrolat de a reactiona ca la inceput, repetati pasii.
f. Abia apoi luati o decizie cum sa reactionati
Comportamentele nu se vor schimba imediat, dar fiecare schimbare mica va genera o idee noua, o emotie noua care va va ajusta comportamentul pas cu pas

4. Factor: cand sunteti prea influentat de o persoana (atitudinea persoanei, parerile sau comportamentele ei)
Abordare:
a. Cand admirati / va place persoana

    • Identificati ariile de expertiza ale persoanei (ce face persoana respective foarte bine)
    • Ascultati / intrebati doar cand vine vorba de acele arii
    • Pentru alte situatii gasiti alte persoane carora sa le cereti sfatul

b. Cand nu va place persoana deloc / o dispretuiti (de obicei sunt interactiuni fortate, persoana fiind fie seful de la munca, fie un membru al familiei etc)

    • Identificati 2 -3 calitati pe care persoana le are (oricine are si calitati) si dumneavoastra nu
    • In interactiunile avute, focusati-va pe cum sa va dezvoltati acele calitati invatand de la persoana respectiva. Va deveni mult mai usor sa tolerati interactiunile

Arata si celorlalti:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *