Gestionarea schimbarii ca proces psihologic

Orice schimbare, dorita sau nu, determinata de o situatie negativa sau pozitiva, genereaza in prima etapa haos. Oricat de bine este planuita, noutatea adusa de schimbare presupune si frica, pentru ca nu ne-am mai confruntat cu acele aspecte pana acum.

S-au dezvoltat mai multe modele care sa explice etapele pe care le parcurgem in acceptarea unei schimbari majore. O comparatie succinta a unora dintre cele mai populare se poate gasi aici: Change management models.

Modelele nu sunt universale si pot fi criticate din puncte de vedere variate. Ele insa ne pot oferi un cadru pe care sa ne sprijinim in momentul în care ne confruntam cu o schimbare sau cand vrem sa generam o schimbare. Fie ca vorbim de decesul unei persoane apropiate, de empatia colectiva traita in urma unei tragedii, fie ca suntem manageri si vrem sa schimbam structura organizationala a unei companii. Cu ajutorul lor putem programa mai bine schimbarea sau putem interpreta mai bine emotiile traite si comportamentele avute dupa o trauma.

De exemplu, modelul Elizabeth Kübler-Ross vorbeste despre cele cinci stagii ale durerii / doliului, model dezvoltat in urma studierii persoanelor aflate in stadiu terminal al unei boli incurabile: negare, furie, targuiala, depresie, acceptare. O critica minutioasa a modelului am gasit aici: Modelul Elizabeth Kübler-Ross – mit sau real?

O alta abordare este oferita de George Bonanno. El vorbește despre 4 comportamente posibile dupa experienta unei traume: disfunctie cronica, recuperare, rezilienta si reactii intarziate. Prin cercetarile desfasurate, a identificat rezilienta ca fiind cel intalnit comportament, iar cel mai rar a fost reprezentat de reactiile intarziate. Desi si modelul lui este criticat, George Bonanno este primul care a studiat trauma si comportamentul de doliu din punct de vedere stiintific (metodologia lui incluzand, pe langa chestionarele subiective completate de pacienti, si masurarea unor indici corporali).

Totusi, in cadrul terapeutic se poate observa existenta acestor etape, intr-o formula sau alta, in functie de istoria de viata. Clientul poate urmari o traiectorie etapizata, astfel încat sa isi recapete sentimentul de a fi in control. “Simplul” fapt de a intelege ce ni se intampla ne poate ajuta sa acceptam trauma si sa gasim energie pentru a o gestiona.

Mai putin analizate si cercetate sunt evenimentele care genereaza fericire: casatoria, mutarea impreuna cu partenerul, aparitia copiilor etc.

    La nivel comportamental, in interactiunea cu ceilalti suntem mai putin atenti la aspectele greu de gestionat care apar in aceste cazuri. Desi intelegem rational ca “poate nu e usor”, nu oferim acelasi suport, nu suntem la fel de impresionati de greutatile prin care trece persoana, suntem mai putin deschisi sa ascultam real si sa intelegem. Presupunem ca fericirea ar trebui sa faca aceste lucruri sa dispara. Unele expresii din popor sau zicale ne arata insa preocuparea pentru acceptarea impactului si in aceste situatii: “primii 3 ani ai casniciei sunt cei mai grei” etc.
    Una din metodele “inventate” de oameni pentru a face tranzitia mai usoara sunt ritualurile (petrecerea burlacilor, taiatul motului etc). Cu ajutorul lor actorii principali se intalnescu cu cei apropiati si impartasesc ceea ce traiesc.
    In aceste cazuri, schimbarile apar in majoritatea cazurilor in urma unor alegeri voluntare. Orice alegere presupune renuntarea la alte optiuni care fie au adus beneficii in trecut, fie limiteaza posibile lucruri in viitor. Astfel pot aparea sentimente de tristete, nostalgii, regret si diverse altele care in momente tensionate degenereaza.

Cateva metode de a gestiona cat mai constructiv o schimbare:

  • Identificarea corecta a emotiilor traite si solutionarea problemelor care le genereaza, daca e cazul
  • Planificarea schimbarii si pregatirea pasilor importanti de parcurs
  • Repetarea unor pasi posibili inaintea producerii schimbarii
  • Corectarea asteptarilor nerealiste prin exercitii de proiectii in viitor
  • Identificarea beneficiilor pe care le aduce schimbarea si focusarea pe ele

Arata si celorlalti:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *